joi, septembrie 28, 2006

Cine ameninta blog-urile?!

Francofonia ataca jurnalismul online

Reuniti la Bucuresti in cadrul zielelor Francofoniei mai multi ziaristi (presa scrisa) critica blogurile, in special ca fiind necredibile, cu atat mai mult cu cat acestea pot fi usor regasite de motoarele de cautare precum Google.

Deci, iata ca discutiile privind presa online si jurnalismul independent abia s-au scat de ceva vreme in Romania ca deja, amenintati poate de scaderea tirajelor pe print, jurnalistii de "offline" critica initiativa si distributia gratuita si universala a continutului.

Interesante este ca discutiile de la Bucuresti (dezbatute in cateva ziare din presa romana) au la radacina recentele acuze aduse lui Google, Yahoo si MSN (vezi si stirea din Evenimentul Zilei - Google, in vizorul asociatiilor de presa.

Ce va urma?

Revenind insa la temerile publisherilor traditionali (print) cred ca inainte de a acuza ar trebui sa-si revizuiasca planurile de afaceri si sa se intrebe de ce nu reusesc sa atraga mai multi bani din publicitatea online. Zeci de ziare si reviste din Romania stau asezate pe tone de continut, dar nu sunt in stare sa dezvolte proiecte online de succes si nici sa atraga bani din publicitatea online. As putea fi de acord ca ignorarea publishing-ului online se bazeaza pe sumele inca minore atrase in zona de publicitate online (estimat 3,5 milioane euro in 2005), insa ignoranta si neputinta nu justifica "asaltul la gatul adversarului" - adica a celor care au initiative si care au si succes din afaceri online.

Va urma probabil o campanie si mai acerba impotriva jurnalismului online si imediat impotriva blogurilor? Ne vom putea trezi la un moment dat cu o cenzura a blogurilor?

Cine a mirosit piata
Iata insa ca mari case de publishing romanesti "au mirosit" piata si viitorul. In acest sens a aparut MediaPro Interactiv care isi porpune sa materializeze continutul enorm, prafuit sau nu, din cadrul trustului. Avem apoi Realitatea Media care isi propune acelasi scop si undeva in preajma isi tot tureaza motoarele regia de media online Splendin Media Interactive.

Mie personal imi pare ca cea mai interesanta figura au avuto cei de la Gazeta Sporturilor prin lansarea unor proiecte exclusiv online, de la Stelisti.ro, Rapidisti.ro (s.a.m.d.) pana la blogsport.ro

Daca pana acum nu citeam deloc presa de sport, din simplul motiv ca nu ma pasioneaza (doar ski, dar sa-l practic nu sa citesc), dar de cand cu blogsport.ro nu trece zi sa nu mai arunc cate un ochi pe acolo, fara a intra in ziarele online mult prea aglomerate si inca nemature online. Insa trecerea la maturitate a fost anuntata de cei de la GSP urmand (cand oare?) sa vedem o noua varianta a www.GSP.ro .

Vive la France.

7 comentarii:

Anonim spunea...

Ciprian, cam amesteci lucrurile.
1) Google a fost dat in judecata pentru faptul ca indexeaza site-urile de stiri fara a le remunera. Indexarea poate fi oprita tehnic, nu trebuie cerut la Google sa nu mai indexeze. Problema reala este ca Google face bani, fara sa plateasca ceva la site-urile de stiri. Dar si acestea castiga din traficul generat de motorul de cautare.

Anonim spunea...

2)Problema acuratetei continutului blogurilor este una generala pentru tot ce inseamna user generated content (sau Web 2.0). Cum Internetul este accesibil pentru o plaja din ce in ce mai larga de utilizatori, aura elitista de la inceput se evapora. Va urma o perioada de segmentare si ierarhizare. Fiecare va putea alege ce citeste. Ca exemplificare exista in presa si ZF si Libertatea care difera mult ca audiente.

Anonim spunea...

3)optimizarea SEO inseamna si aducerea textului la un anumit standard care difera de un text literar, jurnalistic etc. Se pare ca textele de pe bloguri se apropie mai mult de standardul SEO. Nu vad asta ca o limitare, din contra, cred ca este o oportunitate pentru aparitia mai multor metodologii de indexare specializate(deci mai multe motoare de cautare).

Anonim spunea...

4)Cred ca nu este o problema de mirosit oportunitatea de pe online.
In afara presa scrisa este intr-un declin continuu si unele publicatii incep sa castige mai mult pe online decat pe hartie. Si e normal, ofera mai mult. O afisare inseamna ca ai un utilizator in fata unei pagini, pe hartie nu ai aceeasi certitudine. Rupert Murdoch a cumparat Myspace cu 580 de milioane si a vandut drepturile de publicitate catre Google cu 900 de milioane.

Ciprian Stăvar spunea...

Vlad,

Pai lucrurile sunt amestecate :) Nu am facut o lucrare stiintifica pe blog ci am pus pe taraba mai multe teme si temeri ale publisherilor. Ce spui tu despre presa scrisa sid eclinul ei in "afara" este valabil si in Romania unde raman la parerea mea cu mirosul...

De ce le-am pus pe toate in acelasi cos (post)? Pentru ca declinul presei tiparite are ca alternativa presa online, pentru acelasi generator de continut, dar bineinteles cu cerinte si abilitati diferite. Daca nu te adaptezi esti sortit disparitiei, si nu ai motive sa-i criti pe cei care se adapteaza si te devanseaza. Intra in cursa, studieaza, anticipeaza, repozitioneaza si apoi castiga. Parerea mea.

Anonim spunea...

2) - Google are o problema in legatura cu acuratetea informatiilor. Deja epntru ei este o problema faptul ca ei inca nu pot discerne intre informatii reale sau false, pozitive sau negative si sa le prezinte ca atare. Acest aspect contravine directiei lor de informare corecta si relevanta. Dar din cate am inteles (zvonuri) lucreaza la asta. Se zvoneste de inteligenta artificiala - in varianta beta, evident :-))..

3) - Intr-adevar, blogurile sunt contruite cu gandul la SEO, ceea ce revistele online nu - dar se poate remedia cu consultanta de calitate. Astept un razboi in Romania intre revistele online pe segmentul SEO anul viitor. I'm in!

Anonim spunea...

E de ajuns sa cauti "George Bush" sa vezi exemple de "acuratetea si relevanta informatiei" pe Google