marți, octombrie 14, 2008

Publicitatea pe bloguri

Tema este destul de serioasa si merita mai mult de un post, din partea mea. Este foarte dezbatuta in blogosfera si chiar la Webstock acum o saptamana si ceva.

Interesant ar fi sa ne punem in ipostaza tuturor celor care ar avea interes in aceasta discutie. Si sa incepem cu bloggeri.

Sunt blogger. Si vreu BANI pentru acest lucru. Sa fiu PLATIT ! Sincer nu vad nici un motiv pentru care un blogger ar merita bani din postura de blogger. Bun. Acum ca am retinut atentia si mi-am atras injuraturile, haide sa ne aplecam mai mult asupra subiectului. Adica, de ce eu, daca scriu despre mere, sau pere, sau frunze uscate, sau can-can-uri despre vrute si nevrute as merita bani? Sau, mergand mai departe, banii cui i-as merita?

Deja intra in ecuatie o TRANZACTIE si ca aceasta sa fie posibila avem nevoie de un BUN, fie el tangibil sau nu. Atunci trebuie sa ne lamurim despre ce BUN este vorba. Si cine mai este implicat in TRANZACTIE. Ce ofera un blogger? Ce produce? Despre ce BUN este vorba? Sa luam cazul (pentru a putea starni si mai multe controverse si injuraturi) al lui Zoso. De ce ar merita Zoso bani pentru ca este blogger? Probabil ca multe comentarii ar putea spune: pentru ca este foarte citit ! (de cine? - si sa retineti va rog intrebarile...) Pentru ca este primul care vorbeste despre anumite subiecte (si la ce imi foloseste lucrul acesta?). Pentru ca fiind primul si cu multi cititori poate influenta atitudinea altor bloguri (repet, si la ce imi foloseste acest lucru? pentru ce ar merita bani?...)

OK. Deja aud multe voci in cor care spun, merita pentru INFLUENTA. OK again. Suntem de acord pe un punct INFLUENTA pe care o poate avea un anumit BLOGGER? Dar acest lucru este suficient pentru a fi platit? Sa-l platim pe Zoso pentru ca a inchis o emisiune TV? Si cine sa dea banii? Concurenta statiei respective?

Veti continua sa argumentati ca INFLUENTA poate fi si in sens pozitiv, facand RECLAMA la un produs ori serviciu. Nu am de gand sa ma mut in postura clientului ci as ramane in cea de blogger. Daca eu as fi Zoso (Doamne fereste de acest lucru) si as spune ce bine imi sta parul dupa ce m-am spalat cu samponul X, as mai avea acelasi succes la public? Probabil ca da. Dar daca a doua zi as spune ca de fapt samponul X iti cauzeaza matreata si ca este mai bine sa te speli cu Y? Iar a treia zi cu Z s.a.m.d. Ar mai avea blogul meu aceeasi credibilitate? Cu siguranta NU!

INCREDEREA. Acesta este motivul pe care se bazeaza INFLUENTA. Increderea in obiectivitate, in echidistanta, in impartialitate. Jeg .aka. Darius Groza primeste constant propuneri pentru publicitate pe blogul sau. Dar refuza fiecare propunere. Este Darius mai putin INFLUENT? Credeti ca merita Darius atentia pentru cei care vor sa faca MARKETING pe bloguri atentie. Eu cred ca da. Si este deja momentul sa schimbam ipostaza si sa ne punem in locul celor care AR PUTEA sa ofere bani pentru ca sa se intample ceva pe bloguri: ADVERTISERII.

Sunt advertiser. Vand produse sau servicii cu un unic scop: PROFITUL. Fac publicitate cu un unic scop final: VANZAREA. Cum ma poate ajuta un blogger sa-mi fac vanzarea mai usoara? Simplu. Determinand pe cei din sfera de influenta sa cumpere. Adica sa INFLUENTEZE. Deci serviciul pe care as putea sa-l cumpar de la un blogger (iata ca apare TRANZACTIA) ar fi INFLUENTA (adica BUNUL pe care il cumpar). Probabil cumparati paine zilnic. Va uitati la termenul de valabilitate? Cumparati un autoturism, va uitati la posibilitatile de SERVICE? Cumparati publicitate pe OTV, va uitati la AUDIENTA?

Ah. Deci in afara de INFLUENTA unui blogger, eu ca si advertiser ar trebui sa fiu interesat si de AUDIENTA !!! Bun. Am stabilit ca audienta lui Zoso este MAREEE. Multi, da prosti (da, Alexandru Lapusneanu - la un search pe Google veti vedea ce notorietate are aceasta fraza). Prost, in sensul BUN al cuvantului. Pentru ca nu cunosc NIMIC in afara de DIMENSIUNEA audientei lui Zoso, sau al lui Vis Urat (pentru a extinde cazuistica). De exemplu nu stiu cati il citesc ca sa-l laude sau sa-l injure. Pentru ca nu avem INSTRUMENTE.

Si mai mult, INFLUENTAREA unei AUDIENTE cu scopul de a crea o ATITUDINE FAVORABILA nu intra in sfera PUBLICTATII ci in cea a PUBLICITY (vedeti wikipedia). Ori disciplina sau componenta de comunicare ce revendica si utilizeaza opinia favorabila se numeste PR, avand o caracteristica a bugetului REDUS.

Cu alte cuvinte, chiar daca am doar o vaga banuiala asupra audientei lui Zoso, costurile mele (bugetul) nu ar trebui orientate catre Zoso pentru a scrie ceva ce va influenta atitudinea (de dorit pozitiva) fata de produsul meu. Ar trebui sa consum timp, energie, imaginatie si informatie pentru a-l influenta pe Zoso sa scrie ceva ce va influenta masa de audienta pe care o controleaza. Asa cum cititorii lui Zoso nu constientizeaza influenta, ar trebui ca nici el sa nu constientizeze manipularea. Sentimentul ar fi ca el primeste de la mine nu BANI ci informatie, apreciere, stima, respect etc.

Problema cea mare este ca eu, din postura de advertiser (sper ca nu ati uitat in ce postura ma aflu acum), nu am nici timpul, nici unveltele si nici stiinta sa fac acest lucru. Motiv pentru care as fi dispus sa apelez la o agentie de PR online, un PR agency sau chiar un Blog Agency (fara nici o legatura cu persoane sau companii existente). Iata ca intotdeauna ar fi bine sa fie un intermediar, dar nu din categoaria cumpar ieftin, vand scump, ci un intermediar care intelege necesitatea mea si imi poate oferi solutii. De genul lui Google care imi intelege necesitatea de a AFLA ceva si imi ofera solutii.

Sunt agentie de PR online. Pe masura ce fenomenul blogurilor se dezvolta se contureaza foarte bine o astfel de nisa. Important este insa daca noile companii aparute care isi propun sa ocupe acesta nisa chiar fac servicii de calitate sau doar fezandeaza nisa pentru un nou start-up. Cred mai degraba in a doua varianta. Cred in influenta blogurilor. Sper ca nu am negat prin textul anterior acest lucru. Intrebarile sunt insa multiple:
- cum reusim acest lucru
- cu ce costuri
- cat de eficient
- si, intrebarea cheie, cat de moral.

Stiti care este visul/idealul oricarui departament de marketing/publicitate/vanzari? Sa se desfinteze. Toti, mai ales investitorii, si-ar dori ca lucrurile sa mearga de la sine. Sa cumpere servicii de marketing garantate. Business planurile ar fi mai simple. Stabilesc o cota pentru marketing, am virat banii si vad vanzarile, dar mai ales profitul, crescand. Poate doar in lumea lui Harap Alb sau Scufita Rosie.

Solutia? O buna intrebare ar fi: Si care este solutia? Daca o aveam clara si completa in buzunar credeti ca mai scriam acest post? Eram probabil undeva in Bahamas cu un cocktail in mana. Dar sunt convins ca este undeva prin blogosfera. Motiv pentru care voi reveni asupra acestui subiect.

8 comentarii:

Anonim spunea...

Mi se pare ca acoperi doar aria de advertoriale sau articole platite. Legat de ele, ai punctat perfect tot ce trebuia dar mai sunt si modalitati de publicitate platita pe bloguri prin bannere. Pentru o afacere online un banner care sa spuna "da click pe mine" pe un blog cu traffic foarte mare poate sa aduca o multime de vizitatori noi care pot fi potentiali cumparatori.

Un blogger care nu are o audienta bine formata si scrie despre o diversitate de subiecte [blog mai varza] nu are aceeasi credibilitate cand scrie articole platite ca o persoana care are un blog nisat doar pe un anumit subiect. Daca o firma de IT vrea sa-si promoveze produsele cumparand articole pe bloguri va avea mult mai multi potentiali clienti daca se promoveaza pe un blog nisat doar despre IT decat pe un blog cu traffic mare si inutil.

Daca chiar ai vrea sa derulezi o campanie pe bloguri trebuie facut un audit sa observi cerintele firmei, sa cauti blogurile care scriu des despre subiectele respective si au traffic foarte bun, sa alegi varianta de promovare [banner, articole platite din cand in cand, linkuri sitewide, blablabla] si tot asa.

misto articol, i liked it :) nu ma supar daca scrii mai des

Anonim spunea...

Apropo de influenta si de reclama, pe un blog, recent, o companie mare care vinde cel mai popular sistem de operare, a pus o reclama pentru suita office pe care o comercializeaza, pentru cateva zile, contra unei sume de 1500 EUR.
Dragut nu?

Ciprian Stăvar spunea...

Nosfer,

Ai dreptate. Modalitatile de monetizare pentru audienta unui blog sunt nenumarate. Dar cum s-ar fi lungit articolul, m-am limitat la influenta. Voi continua analiza cu alte forme de monetizare.

Unknown spunea...

sunt blogger si vreau sa fiu platit pentru ca langa aberatiile mele adorate de cititorii mei apar reclamele lui X. si astfel eu promovez produsul lui X si acesta tb sa-mi plateasca. simplu.
prea multa filosofie in textul tau

Ciprian Stăvar spunea...

Pai ca X sa iti plateasca intai tebuie sa puna prapaditul ala de banner. Ori problema AICI este ! ca X nu va pune bannerul pe un site/blog unde lumea adora aberatii. X nu va mai pune bannere nici pe siteul Y cu trafic mai mare decat blogul tau si cu date de audienta...pentru ca bannerul lui X nu este dorit de adoratorii de aberatii. Stiu e multa filosofie...adevarul este ascuns undeva acolo...

Ciprian Stăvar spunea...

1spot,

Faptul ca cineva arunca cu banii aiurea nu justifica sistemul. Vorba unui mare folosof: pe banii mei fac ce vreau. O alta vorba, de data asta celebra: banii din publicitate sunt 50% aruncati pe fereastra. Pacat nu ca nu stiu care jumatate. Riscul pe online creste catre 80-90%, din pacate...

Carti fara pret spunea...

Ca tot esti in domeniu. Ce zici de unde aduci reclama pe blogul Mazemania? Sau mai astept? :)

Anonim spunea...

Ai dezbatut varianta in care ne-am afla in postura blogerului, a clientului, a agentiei. O poti dezbate si pe cea in care se afla plannerul? Presupunand ca lucrurile stau in asa fel incat toata lumea sa fie multumita, cum se descurca un planner cu gestionarea unei campanii online pe bloguri daca acestea nu au date? Cum face plannerul evaluarea planului? In functie de ce optimizeaza planul? Cum face o analiza post-campanie? Pur si simplu cumparam niste afisari sau platim pentru niste posturi si asta e tot?