miercuri, aprilie 01, 2009

2009 - anul Internetului in Romania, gluma sau pacaleala

2009 va fi anul Internetului în România ?! Da, cred că este o glumă. Dar nu de 1 Aprilie. Este gluma anului. Iată și de ce:

1. Prognozatele creșteri ale pieței de media și publicitate online nu se vor întâmpla. De fapt discuția se va învârti în jurul debate-ului de pe TechCrunch Why Advertising Is Failing On The Internet vs. The Future Of Online Advertising. Moare sau nu advertisingul online? Eu cred că moare, iar anul acesta va fi primul cu scadere dramatică.

2. De fapt piața nu are cum să crească în lipsa unui cadru. Lansasem dezbaterea privind "cadrul" la Web Clubul din luna martie. Bineînțeles că nu în plen. Acolo se discutau despre visele de cum poți face din rahat bici și bani rapizi pentru un Audi Q7. Ori dacă acesta este cadrul, îmbogățire rapidă din nimic, nu văd cum oamenii serioși pot privi cu seriozitate industria de online din România. Să o susțină, să-i dea gir și să investească. Ah, era o inițiativă acum vreo 2-3 ani, ceva cu iab-romania.

3. Unelte. Culmea este că Internetul este pe de o parte plin de diverse unelte, iar pe de altă parte foarte măsurabil. Sau cel puțin așa îi tot auzim pe domnii de la agențiile interactive cum se laudă pe la conferințe. De fapt culmea este că se măsoară ceea ce nu merită măsurat și se interpretează în indicatori și aspecte nemăsurabile.

4. Best practice. Corect, nimeni nu s-a născut învățat. Dar de unde să învățăm? Și mai ales de unde (de la ce nivel) să începem să învățăm?

5. Studii de caz. Ordinea ar fi trebuie să fie inversă. Întâi studii de caz, care să poată alcătui / genera apoi best practice. Sunt? Probabil campanii cu succes, măsurat și evaluat, au fost. Acum, fie cei care le-au dezvoltat țin secretul doar pentru ei, fie sunt trecute cu vederea de industria de online, vocală de altfel.

6. Oameni. Olimpiadele Comunicării reprezintă un test. Dar nu o garanție. Ar putea fi o problemă de orgoliu: ai blog, te dai pe Twitter, ai schimbat 2 job-uri, înseamnă că te pricepi la marketing online. Dacă mai ai și blogroll-ul corect ești bun de PR-ist sau social media expert.

7. Educație. Problema cu oamenii vine din lipsa de educare. Pentru că nici o facultate sau universitate din România nu poate produce profesioniști în domeniul marketingului și comunicării online. Din lipsă de cadru. Și de cadre.

8. Proiecte. Fără cap și fără coadă, clone. Just another site of... auto, femei, jobs, rețea socială and so on. Nu generalizez, sunt 2, 3, 4, 10 proiecte online foarte interesante. Utile, firești. Poate chiar prea firești și prea limitate la ce era și acum 2,3, sau 5 ani.

9. Colaborare. Pentru că și proiectele au ciclul lor. Sau clica lor. De fapt, bruscând DEX-ul, proiectele ar trebui să adune tovarăși în vederea unui scop bun. Doar rezultatul este deplorabil (nu reprobabil). Pentru că web 2.0 vorbește despre share, ca și atitudine, dar rar am întâlnit-o pe .ro - ok, sunt excepții, proiecte comune, dar iarăși, excepții.

10. Echipe lărgite. Firesc, fără colaborare este dificil a strânge o echipă de 50-60-600 de oameni care să lucreze pe un proiect major. Acum, suta de angajati de la MPI îmi va spune că ei sunt o echipă mare, sau sutele de angajați din grupul Netbridge-Active-& Co. Bun, și care e proiectul acela major?

Recitind cele de mai sus mă întreb dacă este o glumă de 1 Aprilie sau realitatea crudă și amară a anului 2009. Vom vedea, undeva prin decembrie...

5 comentarii:

Dan Virtopeanu spunea...

La punctul 7 puteai adauga si lipsa celor 7 ani de acasa. Educatia incepe in familie, si chiar daca nu primesti informatii utile pe bancile scolii, daca te-ai obisnuit sa citesti si sa vrei mai mult pe cont propriu poti deveni un bun profesionist in orice domeniu. Dar cand majoritatea familiilor isi educa odraslele doar in fata televizorului sau la PC prin jocuri/ym/desene ...

Din pacate efectele sistemului nostru de invatamant superior penibil sunt amplificate de lipsa educatiei primita in familie ;)

In rest, no comment :P

Ciprian Stăvar spunea...

Dan,

Buna observaţia.

Anonim spunea...

Adevarul e de prost gust, indecent si pute, nu se scrie pe bloguri. :)

Şerban spunea...

Cel mai pertinent articol pe care l-am citit in 2009. Bun de printat si de pus pe birou, sa mai arunci un ochi catre el cand auzi gogomanii de genul proiectelor moarte in care, chipurile, se investesc zeci de mii de euro.

Mihai-Irinel spunea...

In sfarsit o analiza pertinenta. Practic ai tradus si corelat ce se intampla in afara la contextul industriei noastre online. Vorba maestrului Dinica: o tara mica, cateva mese. Cred ca nu esti singurul dintre pionieri, si oamenii maturi ai industriei, care isi pune problema superficialitatii online-ului de la noi: copycats, sa facem bani rapid si sa ne tragem de sireturi pe la conferinte.

Sper sa fie mai multe voci mature, iarasi, cine trebuie sa ia masuri, pentru dezvoltarea sanatoasa a internetului romanesc si a noului val de antreprenori pe internet. Stiu ca tu o faci, asa ne-am cunoscut, dar oare cati iti urmeaza exemplul?

Un marketer cu cei 7 ani de acasa.