joi, iunie 18, 2009

Bannerul online este un VAMPIR

Declaram la Digital Marketing Forum 2009bannerul online a murit. Nu mi-am schimbat declarația și o voi argumenta de câte ori voi avea ocazia. Ba mai mult, aș adăuga că bannerul online este un VAMPIR. Dar în loc de sânge, suge din creier și din energia unei piețe blocate la cât este CPM-ul și market share.

De ce este bannerul online un vampir? Și de ce ar trebui să te ferești de el.

1. Pentru că vezi în banner singura modalitate de a face marketing online, când de fapt marketingul pe web este despre altceva. Bannerul, ca vampir, ți-a supt toată imaginația și nu poți identifica alte modalități prin care să comunici cu publicul tău. Slăbit și fără vlagă (fără creier?) vei rămâne blocat la nivelul de banner, la rata scăzută a CTR-ului, la grafica, uneori (adesea?), execrabilă a bannerului tău idiot.

2. Spun despre banner că este idiot pentru că nu reușește să vorbească despre afacerea ta. Sau, mai exact, despre cum produsul sau serviciul tău m-ar putea ajuta pe mine ca și consumator. Probabil că vrei niște exemple. OK, nu-ți cer să faci zapping printre siteuri. Am făcut eu pentru tine și am să-ți citesc ce spun câteva bannere:

Pretuieste cunoasterea. Noi te vom sprijini.
Intra pe www.fundatiadinupatriciu.ro
si afla despre programele Fundatiei.

Cand sustii o valoare individuala,
sustii intreaga industrie romaneasca...

Nu zău. M-am scremut și am dat un click pe banner. A început un intro video pe site. Am înghițit în sec și am privit videou' respectiv. M-am izbit mesajul Inventeaza-ti viitorul...și aici nu am mai putut continua. Te rog pe tine să o faci și apoi sa revii aici și sa-mi povestești.

sau

Rent a car! Price starting with 14 euro www.rentromania.ro

Nu merci. Am mașină, nu mai închiriez... și btw, i'm not speaking english pe un site cu conținut în limba română. Ah, poate eram accidental pe acel site? Despre accidente este vorba? Comunicarea ta se bazează pe accidente ?! Haide, plimbă ursul de aici.

sau

Acceptă provocarea Silver Protect
si câștigă un iPhone .... Nivea for Men

OK, o bulină roșie (de bine) este că folosesc diacriticele. Apoi, doamnelor, sper să acceptați și dvs. Provocarea... Eu, ca bărbat, folosesc de mai mult timp produse Nivea. Dar mă gândesc acum să renunț. De ce? Doamne, cât de idiot mă cred cei de la Nivea? Trebuie să mă joc ultra ball ca să... ca să ce? Ce vor ei de la mine de fapt? Să le cumpăr produsele. Haide, recunoaște dragă doamnă/domnule brand manager de la Nivea. Doar asta vrei. Crezi că m-ai convins? Crezi că dacă vei avea x intrări în promoția ta de 2 lei ai câștigat potul cel mare și vei primi o primă? No way. Produsul se mișcă de pe raft din alte motive și dacă nu le-ai aflat până acum este cazul să-ți dai demisia.

sau

Primele familii se muta în casă noua
Alege-ti singur modalitatea de plata.
www.naturaresidence.ro

Adică este despre mine sau despre ceilalți - care? - se mută în casă nouă. SO WHAT ?! Iar apoi, pe siteul lor domnii îți vor povesti despre: Nu mai căuta. Ai găsit! Luna aceasta descoperă cadoul nostru special. Nu mulțumesc !

DOAMNE, CÂT DE STUPIZI sunt acești oameni care acceptă asemenea comunicare pentru afacerea lor. Ah, nu e a lor, ei sunt doar angajați. Poate acesta să fie un motiv.

3. Bannerul online îți suge bugetul. Pe nesimțite. Sau ca un nesimțit. În loc să te concentrezi pe comunicarea cu clienții tăi, bagi banii într-un sac găurit. Și nu mai ai buget pentru a construi cu adevărat o relație. Rămâi așadar cu o simplă felație (detalii pe Wikipedia.org).

Bine, bine ... și ce rămâne de făcut. Dacă tot ai citit până aici și ai îndurat defulările mele iată și câteva sfaturi:
1. Uită de bannere dacă vrei să inovezi ceva în comunicarea online.
2. Dacă te-ai decis să folosești acest vampir, numit banner, vezi dracului ce scrii în el. Trebuie să vorbești despre beneficii, avantajul competitiv și să adaugi un call-to-action. Pune-te în papucii celui care l-ar putea vedea. Și înarmează-te cu răbdare, la mulți se va afișa, și foarte mulți îl vor ignora (ok, raportul este invers, de fapt din 1000 de oameni la care li se va servi, vreo 2-3 îl vor și vedea).
3. Vezi cât plătești pe porcăria asta numită banner. Nu accepta plata decât la click (CPC / PPC) și asta la un preț sub ceea ce-ți oferă Google AdWords. Dacă vei cumpăra vreodată la CPM (mia de afișări) ai grijă să coste sub 1 euro CPM-ul.
4. Dacă insisti în prostia de a cumpăra la CPM calculează, e simplu, costul per click echivalent. Dacă vei constata că ai dat 2-3 euro pe un click e cazul să faci rost de ceva cenușă și să ți-o torni în cap. Sau să exersezi în fața oglinzii: sunt un fraier, sunt un fraier.

Da, știu, tu ai un site și vrei să scoți bani vânzând bannere pe el. Vestea bună este că lumea este plină de fraieri. Deci ai toate șansele să te îmbogățești. Dar grăbește-te. Mâine s-ar putea să fie mai rău.

13 comentarii:

Calin spunea...

Mi-a placut articolul :) Mai ales rima de aici : "cu adevărat o relație. Rămâi așadar cu o simplă felație"

Din cate am inteles critica ta mergea mult mai direct catre "specialistii" ce fac acesti "vampiri" inutili societatii.

Eu sunt de parere ca bannerul poate fi folosit foarte bine (si inteligent) intr-un mix de comunicare online si nu trebuie ignorat. Asa cum publicitatea TV este nepermisiva dar este folosita intr-un mix cu celelalte metode de promovare, asa va trai si bannerul insa isi va pierde din popularitate.

Pe mine, de multe ori nu ma deranjeaza bannerul ci siteul la care te duce acel banner.

In concluzie, eu sunt si pro si contra vampirilor, insa nu suport ideile prost implementate.

Ciprian Stăvar spunea...

Calin,

Am incercat sa pun ceva in locul vampirului...sau macar să spun cum ai putea mânca usturoi fără să-ți miroase gura. Da, concentrează-te asupra siteului și apoi vezi daca are rost (și cum) să pui de un banner. Chiar tu spui acest lucru:"Pe mine, de multe ori nu ma deranjeaza bannerul ci siteul la care te duce acel banner."

Scopul unui banner (sau măcar acesta ar trebui să fie) este să te ducă undeva. Dăcă ajungi la dracu'n praznic înseamnă că bannerul ală era de căcat. Scuzați expresia.

Calin spunea...

Pot fi si bannere ce sa comunice un mesaj fara sa te duca la un site, iar acestea daca sunt bine facute si targetate, afisate exact oamenilor ce au nevoie de informatie, isi fac treaba (insa e mai greu de masurat impactul)

Cred ca pana la urma exista o problema de implementare si de gandire a campaniilor, decat de folosire a unor unelte de comunicare.

Cornel spunea...

Pai da, da' nu te gandesti ca sunt folosite in ideea de a suge ? bugete ?:) Sa mai spun odata(am mai spus pe linkedin) faza cu ideea stralucita intre doua clickuri la solitaire : "baga niste bannere". Sa mai spun ca trebuie sa suga (bugete) ca pe site-urile alea se uita sefu' (sau clientul)? Sa mai spun ca e al dracu de greu sa-l faci sa inteleaga ca o campanie tre' sa fie eficienta si nu doar sa fie ? Sa mai spun de creativitate ?

Nu mai spun !

Bob spunea...

foarte de bun simt observatiile si recomandarile tale, however mi se pare un pic aiurea ca mai la dreapta de articolul asta sa vad AdSense ... :)

Ciprian Stăvar spunea...

@Bob, bună observația, măcar nu este un banner ci AdSense (pe care îl tot testez să văd ce relevanță are față de subiectul de pe blog, poate găsesc pe undeva și parola să văd ce am strâns....)

Ciprian Stăvar spunea...

@Cornel, cred că trebuie să o mai spui, să o mai spunem...poate într-un banner în solitaire, pentru șefu'

Alex Popescu spunea...

Excelent! Ai inceput chiar cu primul din cele 10 cele mai urite formate . Sper sa continui si cu restul de 9.

Dan spunea...

Parca lipseste ceva. Ah, da, lipseste alternativa. Doar ai criticat banner-ul si niste site-uri, despre alternativa nimic.

Maine citesc aici ca ai gasit alternativa, in programele de afiliere sau concursurile online.

Sau te-ai gandit ca la bloguri sa scrii o parte din post si pentru a avea acces la restul trebuie sa trimiti un sms contra cost?

Ciprian Stăvar spunea...

@Alex mă bucur să găsesc aceleaşi păreri şi pe blogul tău. Putem continua şi cu celelalte 9 formate. Haide să punem ceva în loc, pentru a răspunde şi lui

@Dan,

Chestia cu SMS-ul sună bine: conţinut premium, fără publicitate, ar fi o alternativă pentru publisheri.

tavi spunea...

Minunat, dar putin exagerat cu costurile “la un preț sub ceea ce-ți oferă Google AdWords” – adica tu ne propui sa platim pentru un invetor targetat, pentru o comunitate pe care o poti intui, mai putin decat pentru un inventor fara noima, bulk, la gramada / e pos sa exagerez, dar o faci si tu :) (si e putin fatalism aici – daca google-ul e google, atunci noi tre’ sa fim sub ca sa putem spera la resturi? – succes bing atunci :) )

La punctul doi, esti putin offtopic – nu bannerul e de vina ca nu se face singur – e de vina agentia care-l dezvolta pentru client, si nu pentru clientii clientului; e de vina clientul, care el si cei asemenea lui au cunostinte mai tari de comunicare decat agentia chiar daca el, de fapt, produce cuie - pe bine-cunoscutul sistem “eu, care dau banu’ ” (si agentia accepta asta); si esti de vina tu ca nu resusesti sa te impui ca profesionist in comunicare, ca nu-i poti da peste nas la ineptiile cerute intr-un banner ci vrei finalitatea...ta, a lui, a agentiei (a pietei, da) – adica BANUL.

Ciprian Stăvar spunea...

@Tavi,

Da, m-ai prins. Exagerez. Doar puţin. E din categoria bate şeaua să priceapă iapa. Da, de conţinutul bannerului este responsabilă agenţia sau cine la produs, la un loc cu cel care l-a acceptat, adică cel care a plătit pentru banner.

Apoi, eu sugerez CALCULEAZĂ ! Preţurile de la Google AdWords ar putea fi însă un etalon. Dar dincolo de costul per click ar trebui să vezi ce face individul la tine pe site. Dacă ai 80% bounce-rate din Google şi 40% din bannerul plătit dublu, e clar că ai nimerit-o cu bannerul.

Dar, atenşia ar trebui să fie întâi asupra conţinutului.

athanor spunea...

De ce nu mai scrii?