joi, aprilie 24, 2008

Revolutie de catifea pentru publicitatea online in Romania

Cititi articolul din Hotnews.ro care a dat si titlul acestui post:

Revolutie de catifea pentru publicitatea online in Romania

Un rezumat furnizat chiar de Hotnews.ro ne atrage atentia:
"Informatia pe scurt:
• Piata de publicitate online din Romania isi cauta inca instrumentele de reglementare si de functionare
• Advertising-ul online creste sustinut in Romania, dar se limiteaza inca la cateva milioane de euro
• In Vest, piata atinge zeci de miliarde de euro si depaseste, pe alocuri, unele media traditionale
• Piata romaneasca are inca nevoie de profesionalism si de adaptare la nou
• Este de asteptat ca Internetul sa depaseasca 2% din placinta publicitatii in Romania, in 2007
• Noile tehnici publicitare combat bannerele intruzive in lupta contra "banner blindness"
• Specialistii romani au pareri impartite despre social-networking si new media"

Interesant articolul si daca ati avut rabdarea sa-l cititi cu atentie ati sesizat si data. Corect, este de acum exact un an - 2007 !!!

Ce s-a schimbat pe piata romaneasca de publicitate online in ultimul an? Vorbesc de chestiuni majore, nu de migratia unor siteuri, oameni, conturi. Va las sa gasiti raspunsul singuri. Eu unul m-as concentra pe MOTIVELE pentru care nu s-a schimbat nimic. Si pentru ca vorbeam intr-un post anterior de end-to-end communication process, haide sa vedem de unde incepem. Eu as alege DATE. CIFRE. STATISTICI. ANALIZE. Agentiile de media obisnuiesc sa prezinte clientilor asa zisele competitive, care au la baza atat istoria de comunicare a clientului, dar mai ales a competitiei si ofera apoi oportunitati de a "acoperi" vocea competitorului. Afli cu exactitate cate spoturi, audienta si buget la rate-card a avut fiecare competitor, pe TV sau pe print.

Sa ne mutam acum in gradina online-ului. Ce dimensiune a avut piata in 2007? La rate-card? Ca campanii au rulat? Unde? Cu ce creatie? Audienta? Rezultate?

Legat de tema de mai sus, iata ce spune Internetics recent: Internetics face un pas inainte si incearca sa mobilizeze aceasta industrie sa isi masoare eficienta. Pentru ca rezultate masurabile inseamna o evolutie a industriei si aceasta este una dintre misiunile asumate de festival: cresterea industriei online din Romania.

Ma tot intreb de ce este atat de mare secretomania. Sa spunem ca vrei sa afli cu ce mesaje a rulat campania x in 2007. Ei bine, daca nu ai fost pe faza sa vezi banneru' la timpul sau, devine deja secret si nu mai poate fi gasit. Ca si cum s-ar fi livrat doar pe sub mana si in tacere. Daca este sa afli pe ce siteuri a rulat o campanie lucrurile se complica si mai mult, pentru ca se pare NU este o informatie publica. Iarasi daca un antreprenor s-ar apuca sa dezvolte o companie de monitorizare a publicitatii online ar putea angaja vizualizatori (sau ce functie or fi avand) care sa zapeze printre siteuri si bannere si sa bifeze unde si ce.

Lucurile ar putea sta mult mai simplu daca furnizorii de media online ar face publice datele din adservere. Ma rog, o parte dintre ele, sa spunem ca excludem pentru inceput CTR. Pentru ca mergand mai departe cu procesul de comunicare, NU conteaza cati, unde si cu ce banner ai atins consumatorii. Conteaza ce ai facut cu ei dupa ce au ajuns la tine pe site. Si procesul continua...la fel ca si revolutia de catifea. Langsam.

Buna idee pentru Internetics. Se poate considera abordarea Effie si pentru festivalul onlineului romanesc? Results. Deci haide sa ne apucam sa masuram.

2 comentarii:

Gabi Boaca spunea...

Ciprian, m-as bucura ca anul asta Internetics sa poata sa faca ceva. Dar dupa prestatiile anterioare (si in special cea de anul trecut) mi-e greu sa cred ca POATE.

Ciprian Stăvar spunea...

Gabi, temerile tale pot fi justificate. Pe de alta parte cu o floare nu se face primavara, insa am convingerea ca discutand din vreme cu organizatorii Internetics, in speta cu cei de la Millenium Communications, se POT depasi anumite bariere din trecut.