luni, august 30, 2010

Da, da, bannerul online a murit, fraților

Povestea morții bannerului online e mai complicată decât Miorița. După ce l-am îngropat adânc și bine, el tot revine în viața mea. Pe la câte o conferință, pe vre-un site, iar mai nou într-un studiu.

IAB România și eResearch Corp au pus-o de oaie. Adică de un studiu. Nu am acces la studiu pus la dispoziție gratuit către membrii IAB (deh, dacă n'am pus osu' când a trebuit). Dar am în schimb acces la comunicatul de presă al IAB. Iată ce scrie IAB România: Intrebati daca dau click pe reclama pe care si-au amintit-o cel mai bine, 31% au raspuns "Da, pentru a urma link-ul", in timp ce un procent apropiat, 26%, au raspuns "Da, pentru a inchide reclama". In acelasi timp, reclamele catalogate ca "sacaitoare" au obtinut cele mai mici punctaje la fiecare din efectele publicitatii online analizate in studiu.

Adică 26% dintre respondenți dau click pe reclamă pentru a o închide. Acest lucru ajunge, din păcate, în rapoartele de analiză post campanie cam așa:
- reclama online (bannerele) funcționează pentru că au fost văzute și s-a dat click pe ele...
- avem un plus de 26% pentru cei care au dat click, crescând CTR, adică și creația a fost foarte mișto, bravo echipei de creație...
- putem crește CPM la următoarea campanie, doar funcționează...
- renunțăm la Google și la cei care care fură media cu clickul (vedeți articolul din AdPlayers: Cine a furat cu publicitatea la click? 37% gratuit.)...

Unde o dă de gard IAB România? De la titlu până la primele cifre citate de ei în comunicat!

Ei vorbesc în titlul de: The Voice of the Internet User: 37% din utilizatorii de internet sunt influentati de publicitatea online fara sa dea click. Adică influență (vezi dex online: http://dexonline.ro/definitie/influență) ceea ce este diferit de ceea ce spune studiul (citat de IAB) și anume: Utilizatorii de internet sondati sunt influentati de publicitatea online si in alte moduri decat pentru a da click: in urma vizionarii unei reclame online, 37% din ei se informeaza in vederea cumpararii."

Sublinierea de mai sus le aparține, dar aș fi pus-o și eu. Pentru că studiul vorbește de 37% din ei (aici oricum nu îmi este clar din cine, care ei? 37% din cei care nu dau click? sau 37% din eșantion / respondenți?) se informează. Culmea este că uneori, în urma informării, ajungi SĂ NU CUMPERI. Ori scopul publicității este unul singur: să vândă.

Ce mă bucură este că tocmai compania de cercetare atrage atenția asupra mirajului și a modului greșit în care se poate (de fapt se realizează, vezi imagininea de mai jos) utiliza Internetul (citat tot din comunicatul de presă IAB România): “Internetul este de departe mediul de comunicare cel mai legat de decizia de cumparare si de cautarea de informatii in vederea cumpararii. Modul in care insa companiile pun la dispozitie informatii despre produsele lor determina reactii diferite. Studiul demonstreaza ca actiunile excesive si intruzive sunt cele mai lipsite de eficienta si cele mai deranjante pentru consumatori” a spus Sorel Radu, Managing Partner eResearch Corp.

(Acesta este un exemplu de cum funcționează publicitatea online pentru cei 37% influențați sau pentru cei 26% care vor să închidă reclama?! Sau poate cei care vroiau să citească despre Toyota, articolul ce nu se mai vede de bannerele competiției Opel în bătălie cu Ford. Imaginea nu este trucată!)

Acum frați români și iubitori de adevăr:
  • internetul este mediu de comunicare și informare în vederea unei achiziții. Da, de 1000 de ori da. Doar că eu NU MĂ INFORMEZ DIN BANNERE ! Și sper că tot românu știe să citească un blog, Wikipedia sau termeni și condiții de pe un site.
  • a informa nu este tot una cu a influența
  • dacă eu dau click pe un banner să-l închid nu o fac pentru că îmi place acel banner. Dimpotrivă.
Consider că rezultatele studiului sunt prezentate în mod eronat și tendențios de către IAB România, motiv pentru care le solicit pe această cale o poziție oficială față de cele expuse mai sus. De asemenea, voi lua legătura cu reprezentanții eResearch Corp. pentru clarificări.

Dacă ești planner de media online sau client de publicitate online în România îți sugerez să soliciți la rândul tău clarificări.

Aștept poziția oficială a celor două instituții.

Mulțumesc,

Ciprian Stăvar


Referințe în ordine invers cronologică. Merită măcar frunzărite. Nu am reclamă pe site, așadar nu faci afișări să mă îmbogățesc eu, peste măsură:

http://despremere.blogspot.com/2009/06/bannerul-online-este-un-vampir.html

3 comentarii:

Bogdan Pantoc spunea...

Studiul e disponibil pana la 30 septembrie contra unei sume modice de doar 500euro. Si nu au doar unul pe acelasi model de analiza a focus grupurilor, sunt experti si in analiza Social Media.

Ciprian Stăvar spunea...

@Bogdan,

Da. Știu. Problema mea nu este cu eResearch, ci cum este interpretat acest studiu de către IAB România, cei care l-au și comandat. Thx anyway.

Adrian Iorga spunea...

eh web-ul inca nu-si gaseste locul in viata noastra...tocmai aceasta nehotarare il face asa de vanat...Acu 6 ani marii jucatori in publicitate tratau subiectul cu dorsalul, acu ...iubirea lor cea mai mare ...peste 5 ani google poate nu va mai fi caci deja a inceput sa dea rateuri ...de daca nu l-au facut open source...iesea ceva. Bannerul, pai bannerul va exista cat va exista continutul intr-un site. Eu vad ca viitor decent a publicitatii contentul sponsorizat in functie de context ...sa poti alege usor ...Mai vorbim pe tema asta